Preskoči na glavni sadržaj

Objavljeno

ZMAJEVI I DIVOVI POD ZEMLJOM: FOSILI I IMAGINARIJ SREDNJEG VIJEKA

Zamislite da ste seljak u 12. stoljeću. Kopate zemlju, razmišljate o odlasku u Svetu zemlju da bi se spasili siromaštva i obveza prema vlastelinu, kad odjednom – BUM! – motika udari u nešto tvrdo. Iskopate to i pred vama se ukaže golema kost. Nije kravlja. Nije konjska. Nije ni ljudska (barem se nadate). Što je to? U današnje vrijeme rekli bismo: “Fosil dinosaura!” Ali u srednjem vijeku? To je mogao biti zmaj. Ili kost diva. Ili sveta relikvija. Ili sve to zajedno. Upravo o toj fascinantnoj temi piše povjesničar Lorris Chevalier u svom članku za Medievalists.net , koji nas vodi na putovanje kroz vrijeme – u doba kad znanost još nije imala ime, ali su priče bile sve. 🏷️  Ključne riječi: srednjovjekovni imaginarij, re-thinking,  fosili, dinosauri, čudovošta, zmajevi, bestijariji, mirabilia Jesu li ljudi u srednjem vijeku otkrili dinosaure?  U članku “ Did Medieval People Discover Dinosaurs? ”, Chevalier istražuje mogućnost da su ljudi u srednjem vijeku doista nailazil...

📖 Discipliniranje duše: "Summa confessorum" kao ogledalo srednjovjekovnog kanonskog prava

🏷️ Ključne riječi: historiografija, paleografija latinskog srednjovjekovnog pismaRimokatolička CrkvaSumma confessorum, Johannes von Freiburg, srednjovjekovno pravo, kanonsko pravo, moralna teologija, dominikanski red, digitalna humanistika


👤TKO JE OBLIKOVAO SAVJEST SREDNJOVJEKOVNOG ČOVJEKA?

Jedan od ključnih, i danas gotovo zaboravljenih aktera bio je dominikanac Johannes von Freiburg  (Johannes Friburgensis Lector, oko 1250- 1314.), teolog i pravnik koji je svojim djelom Summa confessorum dao temelje praktičnoj ispovjednoj praksi u srednjem vijeku.

✒️ ŠTO JE SUMMA CONFESSORUM?

Radi se o priručniku za ispovjednike, pisanom krajem 13. stoljeća, koji je sustavno objedinio moralne i pravne smjernice za sakrament pokore. Johannes se oslanjao na prethodnike poput Raymonda od Peñaforta, ali ih je nadogradio konkretnim slučajevima iz prakse (quaestiones casuales) i refleksijama pod utjecajem Tome Akvinskog. Summa nije bila samo teološki traktat, već i pastoralni alat – svećenici su ga koristili kao “ogledalo savjesti” u svakodnevnoj praksi.

📜 NASLOVI I VARIJANTE

Summa confessorum, Canones poenitentiales, Summa Johannis, Summa Pisana

📌 ZANIMLJIVOST

Summa confessorum se sačuvala u preko 200 rukopisa i prvi put je tiskana u Augsburgu 1476. godine — što svjedoči o popularnosti tog djela.

🌍 PRIJELAZ U NARODNE JEZIKE

Jedan od dokaza popularnosti djela je i njegov prijevod i prilagodba u narodnom jeziku – Rechtssumme brata Bertholda, koji je Johannesovu Sumu približio njemačkom govornom području. Tako se ova misaona mreža ispovjedne prakse širila i izvan samostanskih zidova.


⚖️ DE CONSCIENTIA

U vremenu kada su grijeh i oprost bili ne samo teološka pitanja nego i društveni mehanizmi kontrole, Johannesovo djelo nudilo je svećenicima konkretne alate: kako razlikovati stupnjeve grijeha, kako procijeniti kajanje, i kada odobriti odrješenje. Ukratko — kako postati dobar "sudac" savjesti.

KAKO JE POČELO MOJE PUTOVANJE RUKOPISOM SUMMA CONFESSORUM?

Moje zanimanje za djelo Summa confessorum rodilo se posve nenadano — kroz susret s neidentificiranim fragmentom na digitalnoj platformi FromThePage, u okviru latinske paleografske radionice. Na prvi pogled, rukopis pisan gustim potezima gotičke minuskule djelovao je poput šifrirane poruke iz drugog vremena. Nisam znala što se krije u gustom srednjovjekovnom rukopisu, dok nisam pažljivo transkribirala prvih desetak redaka. Tada su se počele nazirati prve smjernice:

Povezujući stil i sadržaj, zahvaljujući internetu, identificirala sam tekst kao dio znamenite Summe confessorum. čije se dvije folije (stranice) čuvaju u digitalnom obliku u knjižnici Sveučilišta Stanford (*Medieval Manuscripts: Fragment Collection*, M0297, Box 1, Item 25) — što cijelom iskustvu dodaje poseban istraživački uzlet, ali i osjećaj privilegije da sam mogla transkribirati zaboravljene retke koji su nekad vodili ispovjednike kroz labirinte srednjovjekovne savjesti. 

 
Neidentificirani fragment (Fragment Collection, M0297, Box 1, Item 25)

 📜 SADRŽAJ RUKOPISNOG FRAGMENTA

Fragment Summe confessorum Johannesa von Freiburga donosi dva sadržajno bogata odlomka koja odražavaju napetosti i moralne dileme srednjovjekovnog kršćanskog društva:

🧷 1. Kršćanski sluge kod Židova i Saracena

U ovom dijelu autor raspravlja o tome je li dopušteno da kršćani služe u nekršćanskim kućanstvima — posebice kod Židova i Saracena (muslimana). Citiraju se pravni autoriteti poput Hostiensisa i Raymonda od Peñaforta, a napominje se da bi kršćanin koji odbije napustiti takav dom mogao biti izopćen (ekskomuniciran)

Također se problematizira smije li Crkva primati desetinu i crkvene priloge s posjeda koji su prešli iz kršćanskog u židovsko vlasništvo — što neki kanonisti dopuštaju ako prihod dolazi iz rada, ali ne ako dolazi iz kamata, pozivajući se na crkveno dostojanstvo.

🔥 2. O hereticima (De hereticis)

U drugoj kolumni sustavno se izlaže srednjovjekovna definicija hereze (krivovjerja). Prema Johannesu i njegovim izvorima (ponovno Raymond od Peñaforta), heretik je onaj koji svjesno i tvrdokorno odstupa od katoličke vjere. Nabrojeno je šest temeljnih oblika hereze:

1. Utemeljitelj  hereze (npr. Arije)
2. Sljedbenik heretičnog nauka
3. Pogrešni tumač Svetog Pisma
4. Izopćenik
5. Simonija
6. Onaj koji sumnja u ključne istine vjere

Dodaje se i sedma kategorija: osoba koja pokušava narušiti povlastice Rimske Crkve, tj. ugrožava papinski autoritet.

Središnja tvrdnja glasi: hereza nije samo zabluda uma, već i tvrdokornost volje — što jasno pokazuje kako Crkva vidi duhovnu, ali i pravnu opasnost od svjesnog odstupanja. 

👉 TRANSKRIPCIJA FRAGMENTA 

 Latin Paleography Workshop – Unidentified Fragment. Transkripcija:Ana- Marija Šipić, dipl. povjesničarka. Stanford University Libraries, Medieval Manuscripts: Fragment Collection (M0297, Box 1, Item 25). 👉https://fromthepage.com/stanfordlibraries/latin-paleography-workshop/unidentified-fragment/display/1201046

✍️ PUTOVANJE SE NASTAVLJA?     

Rukopis me pronašao sasvim nenadano, a Summa confessorum mi je prošaptala tek prve rečenice. I dok njezine stranice ostaju umotane u tinte i tisućljetne dileme, znam jedno — moje putovanje kroz njezin svijet se nastavlja.

🖋️ Napomena!!!Sudjelujem kao dobrovoljna suradnica na platformi FromThePage, gdje kroz paleografske radionice doprinosim transkripciji i istraživanju povijesnih rukopisa na latinskom jeziku. Moj rad na fragmentu Summe confessorum predstavljen u ovom članku dio je tog angažmana.

📚 IZVORI I LITERATURA

Johannes von Freiburg. Summa confessorum. (13. st.) — korišten rukopisni fragment: Stanford University Libraries, Medieval Manuscripts: Fragment Collection (M0297, Box 1, Item 25). Transkribiran putem platforme FromThePage. 

"Johannes von Freiburg." Mittelalter-Lexikon, zuletzt bearbeitet am 2. Februar 2006. Pristupljeno 7. srpnja 2025. https://www.mittelalter-lexikon.de/wiki/Johannes_von_Freiburg

"Johannes von Freiburg." Deutsche Biographie, posljednji pristup 7. srpnja 2025. https://www.deutsche-biographie.de/gnd118829122.html#ndbcontent

Biblissima. “Summa confessorum.” Biblissima Portal, Pristupljeno 7. srpnja 2025.

Cappelli, Cesare. Dizionario di Abbreviazioni Latine ed Italiane. Bologna, Società Tipografica Editrice, 1912.
 
Latin is Simple. Latin Online Dictionary for Students. Erhalt und Digitalisierung indoeuropäischer Sprachen, 2016–2025. 

🕯️  IZ ŠKRINJE MUDROSTI SREDNJEG VIJEKA!

"Corruptio optimi pessima." Iskvarenost najboljega — najgora je.

 Značenje: U srednjem vijeku ova je izreka često korištena u teološkim i moralističkim raspravama. Ideja je da što je nešto uzvišenije po prirodi (npr. čovjekova duša, svećenstvo, crkvena vlast), to je njegova izopačenost opasnija i pogubnija. Savršeno se uklapa u srednjovjekovnu logiku ispita savjesti i naglasak na nutarnju čistoću — temu prisutnu i u Summa confessorum.










Primjedbe

  1. Ako smijem dodati: napišite rječnik da bi mogli razumijeti pojmove poput Arije, simonija i sl. Lp

    OdgovoriIzbriši

Objavi komentar

Popularni postovi